Семінар вчителів української мови
Українська мова 10 клас
Учитель Дмитрук П.М.
Козлівська СЗШ І-ІІІ ступенів
Тема. Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку.
Мета (формувати компетентності): предметні: поглибити знання учнів про відмінкові закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни, формувати вміння правильно вживати їх в усному і писемному мовленні; знаходити і виправляти помилки на вивченні правила; ключові: уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативні: виявляти й аналізувати порушення морфологічних норм; інформаційні: навички роботи з джерелами інформації та вміння критично оцінювати дидактичний матеріал; загальнокультурні: прагнення до мовної культури.
Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок.
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Який розділ мовознавства ми почали вивчати?
- Над якою темою цього розділу ми працюємо?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання (Тестування. Додаток 1).
(Взаємоперевірка – по 0,5б)
ІV. Повідомлення теми і мети. Мотивація. (Презентація)
1.Таблиця (Правопис закінчень іменників ІІ відміни чоловічого роду)
(Роздаю таблицю на парти).
V. Робота над закріпленням.
1. Пояснювальне письмо з використанням методу «Прес».
«Я вважаю, що…»
«Тому, що…»
«Висновок ( Оскільки, згідно з правописом…)»
- А вітер розносив п’янкий аромат від синього Дон… до синіх Карпат.
- Ви вранці хочете сад… , якогось душевного мир….
- У кожної людини мати є початком життєвого шлях…, доброти, совісті.
2. Розподільний диктант біля дошки.
- Записати іменники у дві колонки: у першу ті, що мають закінчення –а, -я, у другу - -у, -ю у родовому відмінку однини. (Диктант додаток 2)
3. Вправа «Я помічник». ( Додаток 3. Усно. Презентація. 1б)
4. Вправа «Редактор» (Додаткова вправа) Додаток 4.
5. Вправа «Наголос» (Додаткова вправа) Додаток 5.
6. Тестовий контроль на закріплення (Додаток 6).
(Взаємоперевірка – по 0,5б)
VІ. Оцінювання ( підраховуємо бали, виставляємо оцінку).
VІІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати параграф 55, вправа 676.
2. Скласти твір-мініатюру на тему «Природа рідного краю», використовувати іменники ІІ відміни.
VІІІ . Рефлексія.
- Що ви вивчили сьогодні на уроці?
- Я не вмів (вміла), а тепер умію.
- Навчився (навчилася)…
Додаток 1
Тести на домашнє завдання.
1.Визначте іменники з конкретним значенням:
А метелик, тривога, Вінниця
Б щирість, воля, доброта
В фломастер, автомобіль, дощ
Г мислення, сад, молекула
2. Визначте іменники з абстрактним значенням:
А мислення, дружба, вірність
Б соловейко, Дніпро, зустріч
В захоплення, приязнь, комп’ютер
Г щирість, віночок, школа
3. Визначте іменники, що можуть означати осіб чоловічої та жіночої статі.
А учитель, письменник, кравець
Б інженер, професор, директор
В художник, вершник, біолог
Г шофер, перукар, лікар
4. Визначте іменники, що вживаються тільки у формі однини:
А молоко, листя, кохання
Б гроші, рушник, стіл
В Дніпро, ворота, пшениця
Г іменини, залізо, хащі
5. Визначте іменники, що належать до І відміни:
А дихання, дівка, птиця
Б читання, ягня, староста
В Ілля, вулиця, бідолаха
Г ліс, вушко, антена
6. Визначте іменники, що належать до ІІ відміни:
А степ, батько, мислення
Б хлоп’ятко, борщ, ім’я
В тополя, калюжа, гордість
Г жито, зерня, степ
7. Визначте правильне закінчення орудного відмінка однини:
А країною, задачою, площою
Б сім’єю, тишею, вишнею
В грушою, піснею, країною
Г межою, сушею, сім’єю
8. Визначте правильне закінчення родового відмінка множини:
А круч, суддів, читалень
Б землів, мишей, доріг
В яблунів, мисків, межів
Г книг, грушів, бурів
9. Закінчення – ю у формі кличного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А Микола, лінія, вулиця
Б вишня, шия, мрія
В бабуся, Маруся, Оля
Г земля, круча, птиця
10. Визначте мішану групу іменників ІІ відміни:
А місто, узбіччя, глядач
Б прізвище, плече, школяр
В майстер, життя, лікар
Г орач, початок, козак
Додаток 2
«Розподільний диктант»
Горох, зошит, березень, біль, радіус, страх, Херсон, барвінок, гопак, Крим, Дністр, банан, понеділок, Буг, погляд
Додаток 3
У якому реченні правильно вжито форму родового відмінка у власній назві?
А) Довжина Кривого Рога становила 126 кілометрів.
Б) Площа Люксембурга становить 2586,4 км2, що робить цю
країну однією з найменших суверенних держав у Європі.
В) Що стосується історії Люксембургу, то місто засноване в
Х столітті.
Г) Населення Риму становить понад 2,76 млн. осіб, що
робить місто найбільшим за кількістю жителів населеним
пунктом Італії.
Д) Що стосується назви Рима, то цю назву імперія отримала
від назви головного міста.
Додаток 4
«Редактор» (Неправильно)
1.Комп’ютеризація – найбільш характерніша ознака нашого часу.
2. Ця зустріч з актрисою була самою найкращою в моєму житті.
3. В скільки годин відходить наш поїзд?
4. Осторожно, закриваю двері.
5. У вересні місяці студенти відвідали краєзнавчий музей.
6. Іваненко приймав участь у конкурсі «Професіонал року».
(Правильно)
1.Комп’ютеризація – найбільш характерна ознака нашого часу.
2. Ця зустріч з актрисою була найкращою в моєму житті.
3. О котрій годиніц відходить наш потяг?
4. Обережно, зачиняю двері.
5. У вересні студенти відвідали краєзнавчий музей.
6. Іваненко брав участь у конкурсі «Професіонал року».
Додаток 5
«Поставте наголос»
Український, завдання, читання, вести, нести, випадок, кілометр, предмет, черговий, дошка, загадка, вимова, виразно, чарівний, грошей.
Додаток 6
Тестові завдання на закріплення.
1.Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А супутник. Пасажир, коледж
Б Кривий Ріг, язик, Ташкент
В Портфель, гопак, кілометр
Г Крим, Конотоп, Марсель
2. Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А хлопець, свинець, Роман
Б роман, трактор, вівторок
В Буг, коридор, присудок
Г долар, гектар, діаметр
3. Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А кравець, буревій, рядок
Б кисень, Київ, предмет
В вечір, січень, портрет
Г жаль, іменник, струмок
4. Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А голос, понеділок, вовк
Б король, атом, будинок
В танець, стрілець, палець
Г Лондон, Збруч, Мороз
5. Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А сюжет, хокей, ставок
Б вогонь, завод, конфлікт
В хор, бальзам, мільйон
Г барвінок, дощ, гараж
6. Закінчення -у(-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А сектор, дим, Харцизк
Б туман, дворик, іспит
В місяць, інститут, гіпс
Г звіробій, іній, квадрат
7. Закінчення -у(-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А смуток, меч, перець
Б лимон, полин, очерет
В оркестр, борщ, спосіб
Г ясен, Дунай, сироп
8. Закінчення -у(-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А бур’ян, талант, гопак
Б асфальт, теніс, посуд
В бетон, шум, кухоль
Г диван, вірус, любисток
9. Закінчення -у(-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А Париж, Донбас, жанр
Б ремонт, вокзал, лоб
В аналіз, очерет, Донець
Г вальс, Кавказ, Завод
10. Визначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення –а(-я):
А тахігенез, текст, телекінез
Б тембр, темп, телефон
В атом, таймер, тангенс
Г техногенез, титаніт, токсин
Додаток 1
Тести на домашнє завдання.
1.Визначте іменники з конкретним значенням:
А метелик, тривога, Вінниця
Б щирість, воля, доброта
В фломастер, автомобіль, дощ
Г мислення, сад, молекула
2. Визначте іменники з абстрактним значенням:
А мислення, дружба, вірність
Б соловейко, Дніпро, зустріч
В захоплення, приязнь, комп’ютер
Г щирість, віночок, школа
3. Визначте іменники, що можуть означати осіб чоловічої та жіночої статі.
А учитель, письменник, кравець
Б інженер, професор, директор
В художник, вершник, біолог
Г шофер, перукар, лікар
4. Визначте іменники, що вживаються тільки у формі однини:
А молоко, листя, кохання
Б гроші, рушник, стіл
В Дніпро, ворота, пшениця
Г іменини, залізо, хащі
5. Визначте іменники, що належать до І відміни:
А дихання, дівка, птиця
Б читання, ягня, староста
В Ілля, вулиця, бідолаха
Г ліс, вушко, антена
6. Визначте іменники, що належать до ІІ відміни:
А степ, батько, мислення
Б хлоп’ятко, борщ, ім’я
В тополя, калюжа, гордість
Г жито, зерня, степ
7. Визначте правильне закінчення орудного відмінка однини:
А країною, задачою, площою
Б сім’єю, тишею, вишнею
В грушою, піснею, країною
Г межою, сушею, сім’єю
8. Визначте правильне закінчення родового відмінка множини:
А круч, суддів, читалень
Б землів, мишей, доріг
В яблунів, мисків, межів
Г книг, грушів, бурів
9. Закінчення – ю у формі кличного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А Микола, лінія, вулиця
Б вишня, шия, мрія
В бабуся, Маруся, Оля
Г земля, круча, птиця
10. Визначте мішану групу іменників ІІ відміни:
А місто, узбіччя, глядач
Б прізвище, плече, школяр
В майстер, життя, лікар
Г орач, початок, козак
Додаток 6.
Тестові завдання на закріплення.
1.Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А супутник. Пасажир, коледж
Б Кривий Ріг, язик, Ташкент
В Потрфель, гопак, кілометр
Г Крим, Конотоп, Марсель
2. Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А хлопець, свинець, Роман
Б роман, трактор, вівторок
В Буг, коридор, присудок
Г долар, гектар, діаметр
3. Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А кравець, буревій, рядок
Б кисень, Київ, предмет
В вечір, січень, портрет
Г жаль, іменник, струмок
4. Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А голос, понеділок, вовк
Б король, атом, будинок
В танець, стрілець, палець
Г Лондон, Збруч, Мороз
5. Закінчення -а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А сюжет, хокей, ставок
Б вогонь, завод, конфлікт
В хор, бальзам, мільйон
Г барвінок, дощ, гараж
6. Закінчення -у(-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А сектор, дим, Харцизк
Б туман, дворик, іспит
В місяць, інститут, гіпс
Г звіробій, іній, квадрат
7. Закінчення -у(-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А смуток, меч, перець
Б лимон, полин, очерет
В оркестр, борщ, спосіб
Г ясен, Дунай, сироп
8. Закінчення -у(-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А бур’ян, талант, гопак
Б асфальт, теніс, посуд
В бетон, шум, кухоль
Г диван, вірус, любисток
9. Закінчення -у(-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А Париж, Донбас, жанр
Б ремонт, вокзал, лоб
В аналіз, очерет, Донець
Г сад, гопак, родовід
10. Визначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення –а(-я):
А тахігенез, текст, телекінез
Б тембр, темп, телефон
В табулятор, таймер, тангенс
Г техногенез, титаніт, токсин
Відмінювання іменників ІІ відміни у родовому відмінку однини
1. Іменники середнього роду мають закінчення –а, -я : вікна, горя, відра.
2. Закінчення іменників чоловічого роду однини-а, – я:
– назви конкретних предметів, які піддаються лічбі, осіб, істот, звань, посад: звіра, Дмитра, ключа, бінокля, пана, капітана; але пластиру, трону;
– назви тварин, квітів, дерев: бобра, гладіолуса, дуба;
– власні назви населених пунктів: Чернігова, Києва, Гамбурга;
– назви водних об’єктів з наголошеним закінченням: Дніпра, Інгульця;
– іменники-терміни: підмета, атома, конуса;
– назви довжини, площі, ваги, об’єму, часових проміжків: метра, кубометра, грама, вівторка;
– назви будівель та їхніх частин: парника, коридора, комина , але паркана і паркану; акведука, ангара, фонтана та з наголосом на закінченні : бліндажа, гаража, Кремля, куреня, млина, птаника, хліва.
– назви машин та їх деталей: комбайна, кузова, мотора, дизеля;
– частини тіла, органи: пальця, хребта, але: мозку, попереку, стравоходу;-у, -ю:
– абстрактні поняття: розуму, миру, вантажу;
– матеріали та речовини: цукру, меду, цементу, кисню, бензину; але хліба
– явища природи: вітру, снігу, циклону; але буруна
– сукупності: хору, танцю, колективу; але табуна;
– середовище або простір: лугу, небокраю, стадіону;
– назви держав і територій: Китаю, Криму, Донбасу;
– назви установ, закладів, організацій: департаменту, штабу, інституту, вокзалу;
– назви будівель, споруд, приміщень та їх частин: даху, каналу, коридору, Колізею; але: акведука, ангара, фонтана, бліндажа, гаража, Кремля, куреня, млина, пташника, хліва;
– почуття, психічний і фізичний стан, назви хвороб: жалю, болю, сміху, грипу, тифу, СНІДу;
– дії, процеси: відльоту, крику, виступу;
– назви трав’янистих рослин, кущів,плодових дерев: барбарису, бузку, барвінку але: бамбука, банана, вівса;
звіробою , пасльону, чагарнику але: куща, чагаря;
ренету, кальвілю, ренклоду;
– терміни іншомовного походження хімічнічні, фізичні, фінансові поняття: аналізу, аудиту, імпульсу, лакмусу;
– літературознавчі терміни: епосу, жанру, синтаксису;
– назви видів спорту, танців: полонезу, краков’яку, боксу, фітнесу; але: гопака, козачка, тропака;
– політичні, суспільні, громадські, мистецькі та інші формації, течії, напрямки із закінченням –ізм , -изм: феодалізму, комунізму.
Зміна закінчення впливає на значення слова:
Акта (документ) – акту (дія)
Алжира (місто) – Алжиру (країна)
Алмаза ( кристал; інструмент) – алмазу (мінерал)
Навігація
- Головна
- Новини
- Про школу
- Фотоальбом
- Контакти
- Громадська приймальня
- Корисні посилання
- Пошта
- Наші учителі!
- Батьківська сторінка
- Сторінка педагога-організатора
- Методична робота
- Участь у районних конкурсах
- Виховна робота
- Вибір та замовлення підручників
- Прозорість та інформаційна відкритість закладу освіти
- Нова Українська Школа
- Нормативно-правова база
- Дистанційне навчання
- Протитія булінгу
- Зарахування та прийом до 1 класу
- "Джури" Козлівський курінь імені Данила Нечая
- Педагогічна виставка 2021
- Публічні закупівлі
- НМТ–2023
Новини
Контакти
Адреса:
Тел.:
Email: