«Нас зібрала одна природа» (літературно – екологічний круїз)

«Земля — колиска розуму, але не можна вічно жити у колисці. Більше того, Земля лише одна з планет, де можливе життя. Вихід у космос — матеріальна основа відтворення майбутнього людства».( К.Е. Ціолковський)

Звучить пісня "Ти - Земле моя", слова Ю.Рибчинського, муз.О.Осадчого.

1в. – Добрий день, шановні дорослі!

2в. – Добрий день, дорогі старшокласники!

Ми раді вітати вас на нашому екологічному круїзі «Нас зібрала одна природа»

1в. Природа – джерело краси, вона викликає в нас почуття радості, подиву. Було проведено одне цікаве спостереження: чим багатша, красивіша природа, тим добріші люди, які мешкають там.

2в. Природа – джерело пізнання, матеріал для господарської діяльності, зміцнення здоров’я.

1в. Природа – джерело доброти, піклування про неї, роблять людину добрішою. Будьте до неї, живої, уважнішими, вона вам обов’язково віддячить.

2в. Щоб зберегти природу, потрібно її знати і любити.

. Ми пропонуємо вам відправитися в мандрівку по нашій щедрій квітучій українській землі.

 2в. Зберегти красу в душі, запам’ятати, носити у серці і є культура людини.

1в.  Все живе на Землі має одну колиску, ім’я якій природа.

2в. Пам’ятай, що людина – частина природи. Знищуємо природу – значить знищуємо самі себе.

. Кілька років тому, 22 квітня, дванадцять американських школярів запропонували відзначити День Землі, закликавши всіх землян підтримати цю природоохоронну акцію; Україна цей день відзначає з 1991 року.Земля — колиска людства. Яка ж вона, Земля? Земля народжує прозорі струмки і потоки. Носить на собі океани, хмари і їх тіні. Розкривається жернами димлячих вулканів. Пускає в небеса птахів, приймає в себе всі сніги й дощі. гладенькі і великі картоплини, маленькі зернятка, дає всьому життя.

2в. Виникнення життя на Землі — поки що таємниця для науки. Чому. наприклад, в обміні речовин живих організмів велику роль відіграє молібден — елемент, якого на нашій планеті практично немає? Зелені рослини постійно ведуть боротьбу за енергію і, за логікою речей, мали б поглинати сонячне проміння на тій частоті, на якій його найбільше до них доходить. Але ж ні! Рослини поводяться так, ніби зародилися й розвинулися на планеті іншої зірки... Чому?

1в.  Земна міфологія говорить, що жоден зі стародавніх народів нашої планети не мав себе за земного: родовід кожного нібито тягнеться або від «небесних богів», або від пращурів, переселених з інших світів у гігантських яйцях, літаючих баштах і тому подібних «літальних апаратах». Відголос цих справді всепланетних легенд ми зустрічаємо в українській народній казці «Як на Землі з’явилися люди” із збірника „Казки та оповідання з Поділля в записках 1850-1860 рр. Упорядкував Микола Левченко». Там повідомляється. що перші люди з'явилися «не на Землі, але десь в іншому світі дуже далеко, і як тому світові прийшов кінець, і як Бог вирішив зберегти рід людський». Почитайте цю казку.

.Спілкування з природою просто дає нам радість. Чому? Мабуть тому. що природа — . це невичерпне джерело краси, яка не може залишити байдужою навіть нвйчерствішу людину .Травинка, що вперто пробивається крізь сірий асфальт, громаддя гір. ширяння орла або політ бджоли, нічні співи солов'я або. вигин лебединої шиї, безодня нічного зоряного неба (вказує на стенд з картинами, на яких зображено красу природи) — все це несе в собі невичерпний заряд краси. І все це таке близьке і дороге людському серцю.

1в.   Ось чому в нашій незалежній Українській державі сьогодні особливо гостро постало питання екологічного оздоровлення та охорони навколишнього середовища. Необхідно, щоб кожна людина пройнялась відповідальністю за долю природи. Стан навколишнього середовища України на сьогодніший день вважається критичним. За тривалістю життя населення Україна посідає 52 місце в світі. З 1991 року зареєстровано природне скорочення населення. Особливо вражаючим є показники смертності дітей на першому році життя: 13,6 на 1000 народжених. Це 1,5 рази більше, ніж у розвинених країнах. Постає справедливе питання: Що стало причиною цього? Відповідь фахівців - забруднення навколишнього середовища.

2в.   Для кожного з нас слово "природа" пов'язане насампе-ред з пейзажами рідного краю, того куточка землі, де минули дитячі роки, де мамина колискова пісня зливалася з шумом де-рев за вікном. На все життя ті краєвиди закарбовуються в пам'яті, серці, душі незабутніми спогадами. Для когось це білокорі, стрункі берізки чи трепетні тополі, для інших - барвисто уквітчана килимами трава чи смарагдове руно гірської полонини.

.   В усі часи, в усі віки, композитори, поети і письменни-ки найкращі свої твори присвячували оспівуванню храму Природи.

(Звучить пісня «Дитинство моє» на слова Андрія Демиденка, муз. Олександра Морозова у виконанні Олександра Морозова (запис).

Бібліотекар. А тепер ми з вами проведемо екологічний марафон. Він складається з 5 кіл, по яких ми з вами будемо пересуватись в нашому марафоні.

Оцінювати  ваші  відповіді будуть « інспектори  екологічних наук»:

 

Отже, розпочинаємо і нехай вас супроводжує успіх!

 Команда, яка першою відповідає  на запитання одержує 1 бал. Виграє та команда, яка  набере більшу кількість балів.

1-коло.

"Подумай - відгадай"

(Розминка )

1. Хто з птахів замість гнізд робить собі нори? (зимородок, ластівка-береговушка, сизоворона).

2. Які птахи самі говорять, як їх звуть? (зозуля, синиця, пищуха, галка).

3. Не птах – а літає, з хоботом – а не слон, ніхто не приручав – а на ніс сідає. (муха).

4. Яка квітка зацвітає весною найперша? (підсніжник).

5. Які квіти носять людські імена? (Роза, Васильок, Лілія, Іван-чай).

6. Хто без крил літає? (білка-летяга).

7. Хто чує ногами? (коник).

8. Мій хвіст не відрізнити від голови, мене завжди в землі знайдете ви. (черв’як).

9. Хто на собі носить свій будиночок? (черепаха, равлик).

10. Як сплять африканські слони? (стоячи).

11. В кого вуса довші за ноги? (тарган).

12. Скільки ніг у павука? (вісім).

13. В кого більш всього зубів? (равлик).

« Інспектори  екологічних наук»  працюють над вашими відповідями , а ми продовжуємо гру.

2-коло

«Овочеве коло»

1.    Яким овочем в давнину карали ледачих та неслухняних? (горохом)

2.    Цю овочеву рослину в Росії називають матінкою, а буває вона савойська, брюссельська, червоноголова, білоголова, також кольрабі. Назва цього овоча пішла від латинського слова “капут” (капуста)

3.    Батьківщина помідора. (Америка)

4.    В що перетворилась карета Попелюшки? (гарбуз)

5.    В якому овочі є велика кількість вітамінів росту? (морква)

6.    Найовочевіша казка. (Чіпполіно)

7.    Який овоч нагадує космічну тарілку? (патісон)

8.    Вусатий, полосатий, та не кіт. (кавун)

 

« Іспектори  екологічних наук» підводять підсумок . А ми прослухаємо екологічно – рекламну паузу

Слово « Іспекторам екологічних наук»_________________________

Перші підсумки марафону відомі, ми продовжуємо наше змагання.

 

3-коло

ЗАГАДКИ

         ЗАГАДКА №1

 Почалось це давно коли людина одягалася у тваринну шкіру, не вміла ні сіяти, ні будувати, полювання було її єдиним ремеслом. Першим вчителем був “голод”, його  змінив “досвід”. Людина навчилася спушувати землю, саджати, сіяти, поливати, відбирати кращі рослини на насіння. Коренеплід який росте і в Європі, Азії, Америці. Його їдять і печеним, і  вареним, сирим, пареним. А хто знає як цей овоч зветься. ( Ріпка) 

ЗАГАДКА №2

Мандруємо стежкою далі, і ось наша 2-га загадка. З повагою ми згадуємо давню Грецію і дні Олімпійських ігор. Тут більше 25 тис. років тому проходили Олімпійські ігри, свято миру та мужності, краси. Однією з нагород переможцями був вінок з рослини у якої цінні і корінець і насіння та вершечок. Цей овоч має кам’яне ім’я, так як з грецької означає камінь. Цим ім’ям називали хлопчиків в надії, що вони будуть стійкими до негараздів. Міцними як камінь. Це ім’я носить один з казкових героїв. (Петрушка)    

ЗАГАДКА №3

За вживання в їжу цього овочу у древній Греції, був заборонений вхід в храм. В країні Індії турботлива мати одягала на шию дитини талісман – головку цього овоча. Воїни давнього Риму вживали його перед боєм. Давали його поклювати півням , щоб вони краще бились. В Древньому Єгипті ним лікували всі хвороби: зубну біль, простуду, а також таку страшну хворобу, як – чума. Що це за овоч? (Часник)

       ЗАГАДКА №4

300 років тому, діти не знали, що таке морозиво, не могли купити до свята різні солодощі, торти та тістечка. Ці солодощі стали звичними завдяки одному овочу, тому, що саме з нього виділили білу кристалічну речовину, без якої не можливо приготувати не одне кондитерське блюдо. Якому овочу ми повинні бути вдячні? З нього виготовляють цукор. (Цукровий буряк)

Знову  працюють  наші «екологи» , а ми  «бігаємо» по колу .

 

4-коло

Хитромудрі запитання

1) Чого не обнесеш навколо хати? (Води в решеті)

2) Де стоїть вода стовпом? (В стакані, пляшці)

3) По чому плаває качка? (По воді)

4) Який ключ не б'є, і не видмикає? (Нотний)

5) В розбитій посудині... (води не вдержиш).

6) У всіх різне горе, а у мельника... (одне - води нема).

7) В воді родиться, а води боїться? (Сіль)

 8) Із-під гірки, з-під крутої

Прокрадається порою

Та й до моря утіка

Через лози по ярках. (Джерело)

9) Що приходить тихо, а відходить з шумом? (Сніг)

10) Живе — лежить, помре — побіжить? (Сніг)

11) Без ніг, а біжить, без рук, а рукава має? (Річка)

12) Стоїть корито, повне води налито? (Став)

13) Не вода, не суходіл, і на лодці не попливеш, і нога­ми не підеш? (Болото)

14) Кругом вода, а з питвом біда.

Хто знає, де це буває? (На морі)

15) Ні у вогні не горить, ні у воді не тоне? (Лід)

 «Іспектори  екологічних наук» підводять підсумок . А ми прослухаємо екологічно – рекламну паузу.

Чи відомо вам, що...

1)    Галки збираються у великі зграї і сильно кричать –  (на мороз і ясну погоду)

2)    Сорока літає поблизу житла і лізе під стріху – (буде віхола).

3)    Ворони влаштовують у небі хороводи – (на снігопад)

4)    Якщо заспівав снігур, а сорока сховалася під стріху – (чекай хуртовину)

5)    Гуси  і качки купаються в снігу – (на відлигу і вітер)

6)    Гуси сидять, поховавши голови під крило – (буде похолодання)

7)    Півні дружно співають – (на відлигу)

8)    Кури хвостами махають – (на вітер)

 

Слово « Іспекторам екологічних наук»_________________________

Продовжуємо наш «біг» по колу.

5-коло

Бліц-турнір

1. Місце, де річка бере свій початок? (Витік)

2. Самий глибокий океан? (Тихий)

3. Прилад для визначення глибин? (Ехолот)

4. Яким іншим словом називається штучна ріка? (Канал)

5. Що таке заплава? (Частина річкової долини, яка за­топлюється під час повені)

6. Кордон між басейнами річок? (Вододіл)

7. Що встановлюють на річках вздовж узбережжя? (Бакени)

8. Виходи гірських порід на дні річки? (Пороги)

9. За водяним режимом озера поділяють на... (Стічні, безстічні)

10. Які бувають типи озер? (Вулканічні, тектонічні, карстові)

11. Низький рівень води в річці? (Межень)

12. Утворюється внаслідок роботи підземних вод? (Карст)

13. Бог води? (Посейдон)

14. Який є кругообіг води? (Малий і великий)

15. Які бувають моря? (Внутрішні і зовнішні)

16. Чим відокремлюється суходіл? (Протокою)

17. Які бувають течії? (Теплі і холодні)

18. Як позначаються течії на карті? (Кольором і стрілками)

19. Які бувають острови? (Материкові, вулканічні, ко­ралов))

20. В чому вимірюється солоність? (Проміля)

21. Морський цар? (Нептун)

22. Від чого виникають рухи води? (Вітер, цунамі, при­плив)

23. Неглибока частина океану? (Шельф)

24. Організми, які живуть на поверхні води в океані? (Планктон)

25. Стародавня назва Дніпра? (Борисфен)

26. Чим з'єднується Тихий і Атлантичний океан? (Па­намський канал)

27 Які частини виділяють в річці? (Гирло, витік, прито­ки, річище)

28. Які бувають болота? (Низинні, верхові, перехідні)

29. Який канал з'єднує моря різних океанів? (Суецький)

30. Як називаються організми, які живуть на дні моря? (Бентос)

31. Яка найдовша річка в світі? (Ніл

32. Яке море не має берегів? (Саргасове)

33.    У якого птаха найбільша сім’я?  (сіра куріпка, 26-28 пташенят)

34.    Чи бувають перелітні звірі?  (кажани)

 35.    У якого птаха найкращий зір?  (у орла, бачить з висоти 3 км у траві мишу)

 36 .  Гніздо якого птаха схоже на рукавичку? (синиця-ремез)

 37.    Назвіть найбільшого птаха України. (дрофа)

 38.    Назвіть найменшу пташку України.  (корольок)

 

   «Іспектори  екологічних наук» підводять підсумок. А ми прослухаємо екологічно – рекламну паузу – експрес- інформація  «Природа-чарівниця, як тебе людям зберегти?»,  з якою вас ознайомить бібліограф Онищенко В.Г.                             

Слово « Іспекторам екологічних наук»________________________________

Бібліотекар.

Отже, переможцем стала команда __________________________________

Поклонімося деревам - патріархам - основі буття і культурному символу нації, її історичної пам'яті. Доглянемо і збережемо їх!

Посадимо молоді деревця біля школи, позашкільного закладу і своєї домівки. Це так потрібно нинішнім, а ще більше майбутнім поколінням.

Навіть найменша причетність кожного із Вас до посадженого, виплеканого дерева є і буде вагомою підтримкою життя на Планеті і сьогодні і в майбутньому.

Бібліотекар.

Від свого імені, і від імені тут присутніх хочу подякувати учасникам за  участь у грі , за їх  знання, розум і талант.(Фінальна мелодія).


    https://www.facebook.com/groups/128176517826182